Duurzaamheid staat bij Schindler hoog op de agenda. Onze ontwikkelingen op het gebied van een effectief duurzaamheidsbeleid staan nooit stil. Middels gerichte investeringen en slimme innovaties blijven we onze ecologische footprint verkleinen en streven we ernaar het milieu zo min mogelijk te belasten.
Omdat we wereldwijd dagelijks miljoenen mensen op evenzoveel locaties vervoeren zijn we betrokken bij vele processen, partijen en samenwerkingen. Naast ons eigen duurzaamheidsbeleid zien we het dan ook als onze taak om ook anderen te stimuleren om duurzaam te werken.
De CO2-Prestatieladder is een duurzaamheidsinstrument met als doel de totale CO2-uitstoot die aan het bedrijf is gerelateerd, te beperken. Het gaat daarbij om een reductie binnen de bedrijfsvoering, in projecten én in de keten.
Initiatiefnemer van de CO2-Prestatieladder is ProRail. Op 16 maart 2011 heeft ProRail de CO2-Prestatieladder verzelfstandigd en in eigendom gegeven aan de onafhankelijke Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden en Ondernemen.
De CO2-Prestatieladder is een CO2-managementsysteem. Schindler is hiervoor gecertificeerd door een onafhankelijke instelling (Kiwa). Jaarlijks wordt door middel van een audit getoetst of aan de eisen wordt voldaan. Er zijn 5 niveaus, opklimmend van 1 naar 5, waarvoor je gecertificeerd kan zijn. Schindler heeft de hoogste trede behaald. Dit betekent dat aan de strengste eisen wordt voldoen wat betreft inzicht, reductie van uitstoot, transparantie en participatie.
Centraal thema voor het behalen van deze score zijn keteninitiatieven. Dit zijn initiatieven die verder gaan dan het constateren, meten en reduceren van de eigen CO2-uitstoot. We stimuleren ook onze externe partijen (upstream & downstream) om duurzaam te opereren en daarmee CO2-uitstoot te reduceren.
Op basis van de maatregelenlijst van SKAO beoordelen wij onszelf als vooruitstrevend bedrijf. We willen met gerichte investeringen en slimme innovaties onze eigen ecologische footprint steeds verder blijven verkleinen.
Voorbeelden van initiatieven die binnen Schindler worden uitgevoerd zijn de invoer van emissievrije voertuigen, bewuste zakenreizen, 100% Nederlandse groene stroom, het verduurzamen van de kantoor- en bedrijfspanden, verdere optimalisatie van de logistieke stromen, toenemende monitoring van onze installaties op afstand en het vergroten van de bewustwording bij medewerkers, klanten, leveranciers en onderaannemers.
Een bijkomend voordeel is dat een hoge score op de prestatieladder ook nog kan worden beloond met een fictieve korting op de inschrijfprijs in het aanbestedingsproces.
Voor meer informatie kijk op www.SKAO.nl of op CO2-prestatieladder - Schindler Liften B.V..
Schindler is aangesloten bij de Dutch Green Building Council (DGBC). Middels dit initiatief streven verschillende bedrijven in Nederland er samen naar een blijvende verduurzaming van de bebouwde omgeving in Nederland te realiseren. Daartoe ontwikkelt de organisatie keurmerken voor een onafhankelijke beoordeling van gebouwen (zowel nieuw als bestaand) en gebieden op het gebied van duurzaamheid.
Voor het bepalen van het duurzaamheidniveau van gebouwen gebruikt DGBC het zogenaamde BREEAM-keurmerk. Dit is het belangrijkste en meest gebruikte duurzaamheidkeurmerk voor gebouwen ter wereld.
Het Breeam-keurmerk maakt duurzaam bouwen meetbaar en zichtbaar en heeft als doel de duurzaamheidprestatie van gebouwen te analyseren, stimuleren en verbeteren.
Een belangrijk initiatief dat we bij Schindler hebben genomen om onze ecologische footprint te verkleinen, is de invoer van elektrische auto's. We zijn hiermee de eerste liftenfabrikant die een dergelijk initiatief doorvoert.
Dankzij de zero-emission auto´s wordt de uitstoot van ons wagenpark verkleind en is het voor onze monteurs mogelijk om op een ´groene´ manier verschillende locaties te bereiken voor het uitvoeren van serviceonderhoud.
Dit initiatief is een samenwerking met Renault. Schindler maakt deel uit van een pilot groep, die als eerste de zero-emission auto van Renault in gebruik neemt. We testen de voertuigen en zoeken samen naar mogelijkheden en verbeteringen die kunnen worden doorgevoerd.
De eerste stad waar onze elektrische auto´s gaan rijden is Den Haag. Daarna volgen de andere grote binnensteden van Nederland. In overleg met onze klanten willen we op termijn het aantal elektrische auto´s, waarin onze monteurs van locatie naar locatie gaan, uitbreiden.