De Schindler PORT-technologie revolutioneert de wetenschap achter de optimalisering van de verkeersstroom door een gebouw terwijl gepersonaliseerde service en toegangscontrole wordt geboden.
Perfectie is een hele uitdaging in een moderne faciliteit waar elke rit één of meer verticale transportmiddelen, toegang tot beveiligde ruimten, navigeren naar onbekende kantoren en dergelijke kan inhouden, terwijl u gewoon uw bestemming wilt bereiken en wilt beginnen met werken.
Met 'PORT'-technologie van Schindler, het Personal Transit Management-systeem, moet de reiziger alleen zijn of haar identiteit en bestemming communiceren in de PORT-terminal. De PORT-technologie zorgt voor de rest door een naadloze trip te plannen en uit te voeren met gebruik van een optimale route die zo kort mogelijk duurt.
Onder de standaardfuncties in de 'PORT'-technologie bevinden zich een aantal geavanceerde opties om het systeem verder op uw behoeften af te stemmen.
'PORT'-technologie werd ontworpen om een nieuwe dimensie te brengen in het gebruik van barrières bij toegang tot het gebouw. Met PORT kan niet alleen worden gecontroleerd of elke bezoeker geldig is, maar kan ook een lift voor de verdieping van zijn voorkeur worden aangevraagd en de identiteit ervan worden gecommuniceerd, direct bij de ingang. En aangezien dit een PORT-besturing is, garanderen we dat de lift de best mogelijke trip zal voorstellen onder de geldende verkeersomstandigheden.
Elke PORT is uitgerust met een lezer die kan communiceren met elk compatibel radiofrequentietoestel van een eenvoudige kaart tot een smartphone. Deze kan worden gebruikt om tijdens normaal liftgebruik in speciale functies te voorzien of, wanneer PORT is opgenomen in een toegangspoort, om dienst te doen als toegangscontrolesysteem dat volledig is ingebouwd in de liften.
Parkeren kan zodanig worden geconfigureerd dat het systeem realtime statistische gegevens gebruikt om de meest gevraagde verdiepingen tijdens de geldende tijdsperiode te bepalen, en dat het de liften dienovereenkomstig parkeert. De klant kan ook parkeerverdiepingen vooraf bepalen.
Wanneer PORT wordt gebruikt in combinatie met een toegangspoort, voorkomt deze functie dat een gebruiker zijn of haar kaart terug in de barrière brengt om toegang te verlenen aan een andere persoon, of anderen in de buurt, door de tweede handeling bij deze barrière ongeldig te maken.
Deze optionele functie is bedoeld om passagiers te ontmoedigen om een lift te betreden, bijvoorbeeld met een collega, zonder hun eigen pas te gebruiken. Als een passagier een lift betreedt zonder zijn of haar pas te gebruiken, wordt een sanctie toegepast wanneer deze pas opnieuw wordt gebruikt. Dit kan variëren van een waarschuwingsbericht op het PORT-scherm tot een verplichting om de pas te resetten aan de beveiligingsbalie in de lobby.
In veel hoge gebouwen is het wenselijk om het gebruik van de liftschacht te maximaliseren door middel van dubbeldekliften. Bij conventionele systemen kunnen deze zeer frustrerend zijn voor de gebruiker, aangezien een onderdekkooi herhaaldelijk stopt wegens een service-eis aan het bovendek of verwarring over welke lift moet worden betreden in een lobby. Met de 'PORT'-technologie wordt dit probleem praktisch verwijderd. Aangezien we alle passagiers en hun bestemmingen op voorhand kennen, stoppen de dubbeldekliften niet vaker dan enkeldekliften. Bovendien zorgt de geavanceerde signalering door het PORT-scherm ervoor dat er geen verwarring ontstaat bij passagiers.
Een shuttledienst tussen 2 verdiepingen kan de eenvoudigste liftwerking lijken. Als deze niet is geoptimaliseerd, is het mogelijk dat er veel minder mensen worden vervoerd dan theoretisch mogelijk is en dat er lange wachttijden zijn. De PORT Technology Shuttle-besturing maakt gebruik van beoordelingsmiddelen voor passagiersaantallen om een geavanceerd servicepatroon in te stellen dat altijd de stroom door het systeem maximaliseert terwijl wachttijden worden beperkt.
In een skylobby waar passagiers door liften vanaf de hoofdlobby naar de ruimte worden gebracht en opnieuw in liften worden gebracht naar hogere verdiepingen, maakt men zich altijd zorgen dat er te veel passagiers kunnen zijn. Door het aantal mensen dat naar de skylobby wordt gebracht te vergelijken met het aantal dat het systeem verlaat, kan deze mogelijkheid worden waargenomen en kan het levervolume worden verlaagd tot er ruimte beschikbaar is.
Aangezien de 'PORT'-technologie weet wie naar welke verdieping is gebracht, kan een beeld worden gevormd van de populatieverdeling op elke verdieping. Als evacuatie nodig is, kan het systeem beslissen welke verdiepingen via de trappenhuizen kunnen worden geëvacueerd zonder opstoppingen te vormen, en die mensen via het scherm adviseren om dit te doen. Op andere verdiepingen kan het systeem een liftevacuatie voorstellen en, aangezien het de populatie kent, voldoende liften voorzien om iedereen op een specifieke verdieping tegelijk mee te nemen en zo paniek te voorkomen.
In normale omstandigheden is de configuratie van de lift bedoeld om uitstekende service te bieden aan de passagiers. Er kunnen echter momenten zijn dat dit niet langer het geval is wegens een ongewone toevoer van bezoekers of een groot tekort van liftkooien (bijvoorbeeld wegens constructie). Met behulp van het geavanceerde communicatievermogen van de 'PORT'-technologie kunnen passagiers worden geïnstrueerd om 1 trap naar beneden te lopen en daar hun lift te betreden, of 1 verdieping boven hun bestemming worden gebracht. Dit zou worden gedaan om vereiste stops te combineren en zodanig liften sneller beschikbaar te maken om de afhandelingscapaciteit van de eenheden aanzienlijk te verhogen.
Tijdens periodes van weinig verkeer zal een typisch liftsysteem personen naar hun eigen kooi sturen om wachttijden te verkorten. Aangezien het tegengewicht op de helft van de liftbelasting wordt gehouden, resulteert dit in veel ritten met zeer ongebalanceerde ladingen en bijgevolg in een hoog energieverbruik. In de ECO-modus worden ritten met weinig verkeer gepland om redelijke in plaats van minimale wachttijden toe te laten. Dit betekent dat niet alle liften nodig zijn, waardoor aanzienlijk aan energie wordt bespaard, hetgeen wordt verhoogd door het aantal passagiers per kooi zo dicht mogelijk bij de gebalanceerde lading te brengen.
Een uitgebreid rapportagepakket is verkrijgbaar voor klanten die gedetailleerde informatie wensen over de werking van hun systeem.
PORT kan de afhandelingscapaciteit verhogen en rijtijden verkorten (elk tot 35%) en is vooral geschikt voor grote liftgroepen of rechtelijnsconfiguraties in commerciële gebouwen met veel verkeer.
PORT vermindert grote menigten in de lobby en in de lift door passagiers toe te wijzen aan individuele verdiepingen. PORT biedt volledig geïntegreerde toegang tot gebouwen, en myPORT-liftbesturing en veilige toegang tot gebouwen vanaf uw smartphone.
De PORT-technologie ECO bewaakt voortdurend de verkeersomstandigheden en houdt gemiddelde wachttijden onder of op het gespecificeerde niveau, met optimale energiebesparing waar mogelijk.
Met de PORT-technologie van Schindler hebt u de mogelijkheid om veel van de bestaande beperkingen in binnenindelingen te verwijderen, wat u meer vrijheid geeft bij het ontwerpen van gebouwen van de volgende generatie.
De PORT-technologie biedt verschillende manieren om u te verplaatsen in gebouwen zonder ook maar een lift of zelfs een deur aan te raken.
Optimaal verkeersbeheer
PORT Transit Management maakt ten opzichte van de baseline PORT een belangrijke uitbreiding van systeemcapaciteit mogelijk. Van initiële toegang tot het gebouw tot verdere verplaatsing en het uiteindelijk verlaten ervan, vormt dit een volledig geïntegreerde oplossing, waarbij veilige en gemakkelijke verplaatsing mogelijk is. Het omvat een waaier van eindtoestellen, met speciale toepassingen voor bezoekers, parkeren, deuren, kantoren en residenties.